Klasické hry
Tvorivé hry, kolektívne hry, hry s pravidlami...
MUSICA LUDUS
Kartičky Musica ludus - Hudba hrou
Séria obsahuje 60 kartičiek, ktoré majú za úlohu hudobný rozvoj a hudobné cítenie hráčov v spolupráci s rôznymi aktivitami a menej či viac známymi hrami. Nejde primárne o didaktické hudobné hry s hudobným obsahom (napríklad sa naučiť noty, hudobné nástroje), ale skôr o didaktické hudobné hry zamerané na aktívne počúvanie hudby. Na prvý pohľad sú kartičky väčšie, v rozmere 16x9 cm, pretože bol potrebný priestor na rozpísanie pravidiel hier a aktivít. Nie sú zoradené chronologicky podľa štýlových období, alebo abecedne podľa mien skladateľov, ale sú rozhádzané zámerné, aby bol ich výber pestrý. Aktivity si prečítajte vždy vopred a zhodnoťte individualitu a vek svojich detí/žiakov, primeranosť a náročnosť hier, prípadne hľadajte zjednodušené formy realizácie.
Hry a aktivity sú zamerané na rozvoj:
- emocionálnej inteligencie, empatie, na sebapoznanie, sebakritiku, orientácie v emóciách,
- komunikačných schopností, slovné, výtvarné a umelecké vyjadrovanie (maľby, básne), slovnej zásoby,
- tvorivosti, fantázie, dramatizácie,
- socializácie, súhry, spolupráce, postrehov, rýchlosti, šikovnosti a obratnosti,
- radosti s hudby, zo spevu, hudobných predstáv a fantázie a pod.
Hudobná schovávačka
Ročník: ročníky prvej časti prvého stupňa (ZUŠ) ročníky prvého stupňa (ZŠ)
Hudobné švihadlo
Ročník: Od druhého ročníka prvej časti I. stupňa (ZUŠ), obmena hry pri určovaní intervalov pomocou oporných piesní tretí až posledný ročník (ZUŠ) prvý stupeň ročníkov 1-4 (ZŠ)
Počet hráčov: celá trieda
Pomôcky: melodický hudobný nástroj na hudobný sprievod k piesni (klavír, akordeón, a podobne), tabuľka s desiatimi okienkami, pero
Rozvíjame: cit pre správnu intonáciu, zmysel pre vnímanie intervalových vzťahov, hudobnú pamäť a hudobnú predstavivosť, tvorivosť pri vytváraní vlastných oporných piesní, pozornosť, postreh, vnímanie kontrastu,
Podporujúce činnosti: percepčné činnosti

Pravidlá: Hoci sa hra vykonáva a kontroluje hromadne, je zameraná na individuálny sluch a vnímanie každého žiaka. Žiaci si nakreslia do zošita tabuľku v podobe jedného riadku s desiatimi okienkami. Vyučujúco žiakom vysvetlí pravidlá - Dvaja súrodenci Tóno a Tonka skáču na hudobnom švihadle. Označte symbolom, či ten druhý poskočil vyššie ako prvý, nižšie, alebo rovnako. Učiteľ zakaždým zahrá 2 tóny. Úlohou žiakov je do okienka napísať pomocou symbolov - šípka hore - druhý tón bol vyšší, šípka dole - druhá tón bol nižší, rovná sa - druhý tón bol rovnaký. Nakoniec si odhalíme tajnú šifru a zistíme, či žiaci počuli intervalové rozdiely. Obmenou hry je určovanie intervalových vzťahov sluchom na základe oporných piesní. Činnosť je možné aplikovať ako intonačný diktát, alebo ako spôsob zakresľovania dohodnutého loga namiesto šípok prideleného k opornej piesni (napríklad v.3 smerom nahor - Jedna druhej riekla - nakresliť pletenec, koláč, č.4 smerom nahor - A dze idzeš Helenko - logo hrablí, v.6 smerom nahor - Rozvíjej se poupátko - logo korunky, keďže pieseň je známa z filmu Pyšná princezná, a podobne) na hudobnej náuke od tretieho ročníka až po absolventský ročník. Otvára sa priestor kolektívnej práce - žiaci si môžu vytvoriť ku každému intervalu smerom nahor i nadol vlastnú opornú pieseň a vymyslieť si k piesni značku, aby sa im interval ľahšie určoval.
Hudobné ukážky
Od štvrtého ročníka prvej časti I. stupňa (ZUŠ), hudobné výchovy pre druhý stupeň (ZŠ),
Počet hráčov: celá trieda
Pomôcky: melodický hudobný nástroj na hudobný sprievod k piesni prípadne rádio alebo počítač s reproduktormi,
Rozvíjame: hudobnú pamäť a hudobnú predstavivosť, improvizáciu z nôt, pozornosť, postreh,
Podporujúce činnosti: percepčné a inštrumentálne činnosti
Pravidlá: Učiteľ alebo žiak vyberie a pustí krátku hudobnú ukážku triede. Ak nie je hudobná ukážka náročná, žiaci môžu hlavnú melodickú linku zahrať alebo zaspievať. Úlohou žiakov je uhádnuť názov diela, prípadne jej časť, kto ho skomponoval a zaradiť dielo do štýlového obdobia.
Smajlíci
Prvý ročník prvej časti I. stupňa (ZUŠ), ročníky prvého stupňa (ZŠ),

Počet hráčov: celá trieda Pomôcky: melodický hudobný nástroj, papier, pero Rozvíjame: hudobnú pamäť a hudobnú predstavivosť, cit pre vnímanie molových a durových akordov, pozornosť, Podporujúce činnosti: percepčné.
Pravidlá: Výkonový štandard vyžaduje od žiakov prvého
ročníka, aby v rámci percepčných činností rozlišovali durový a molový
charakter, na čo využijeme metaforizáciu hudby pomocou kresby. Táto hra je
u žiakov obľúbená. Do zošita si nakreslia päť kruhov. Do nich budú
dokresľovať tvár tak, aby vytvorili smajlíkov. Budú počuť päť rôznych akordov.
Ak sa im bude zdať, že je akord smutný, nakreslia smutnú tvár. Ak veselý,
dokreslia oči a úsmev. Až po odznení všetkých akordov si vyhodnotíme, či
máme správnych smajlíkov v správnom poradí.
V ríší zvierat
Ročník: Prvý ročník prvej časti I. stupňa (ZUŠ) prvý stupeň ročníkov 1-4 (ZŠ)
Počet hráčov: celá trieda
Pomôcky: melodický hudobný nástroj na hudobný sprievod k piesni (klavír, akordeón, a podobne), obrázky zvierat
Rozvíjame: cit pre správnu intonáciu, zmysel pre rytmus a tempo, hudobnú pamäť a hudobnú predstavivosť, pozornosť, komunikáciu a kontakt v triede, kolektívna súhra, postreh
Podporujúce činnosti: rytmicko-pohybové, vokálno-intonačné
Pravidlá: Hru je možné zaradiť do hlasovej rozcvičky alebo do fixačnej časti pri upevňovaní novej piesne. Žiakom môžeme pripraviť kartičky s obrázkami zvierat, prípadne si môžu sami vymýšľať, aké tvory z ríše zvierat budú spevom napodobňovať a prispôsobovať intonáciu, tvorbu tónu a dynamiku tomu-ktorému zvieraťu. Dôležité je, aby ich vlastnosti boli rôznorodé, napríklad spievať ako vtáčik (vysoko), medveď (hlboko,nízko), slimák (pomaly) zajac (rýchlo, ježko (pichľavo - v staccate) a podobne.
Zvedavá hudobná skrinka
všetky ročníky hudobnej náuky (ZUŠ) všetky ročníky hudobnej výchovy (ZŠ)
Počet hráčov: celá trieda
Pomôcky: škatuľa alebo šperkovnica, papieriky s notovými ukážkami piesní (detské, ľudové, moderné)
Rozvíjame: cit pre správnu intonáciu, zmysel pre rytmus, hudobnú pamäť a hudobnú predstavivosť, pozornosť, komunikáciu a kontakt v triede, postreh
Podporujúce činnosti: rytmické, vokálno-intonačné
Pravidlá: Žiaci sedia v kruhu. V strede je škatuľa plná lístkov, na ktorých sú napísané melodické alebo len rytmické ukážky najznámejších piesní. Žiaci si postupne ťahajú lístočky a snažia sa spevom, hmkaním alebo rytmom priblížiť pieseň spolužiakom, ktorí ju hádajú. Ak sa jednotlivci hanbia alebo boja, podporíme ich možnosťou, že môžu zaspievať ukážku s vybraným kamarátom.
Kolektívna kompozícia
všetky ročníky (ZUŠ)
Počet hráčov: skupinky s minimálne troma hráčmi
Pomôcky: notový papier, pero, melodický hudobný nástroj
Rozvíjame: melodicko-rytmickú tvorivosť, komunikáciu a kontakt v triede, kolektívna súhra, hudobnú predstavivosť, inštrumentáciu a hra z listu,
Podporujúce činnosti: vokálno-intonačné, rytmické, inštrumentálne a tvorivé činnosti
Pravidlá: Rozdelíme žiakov do skupín. Dostanú notový papier, ktorý medzi sebou v skupinke posúvajú. Každý člen skupiny vždy napíše len jeden takt, pričom si musí dávať pozor na predznamenanie, rytmus a metrum v takte a v písaní pokračuje ďalší člen skupinky. Na záver za každú skupinku vystúpi jeden žiak a zahrá vytvorenú skladbičku pred celou triedou. Autorov najkrajšej skladby odmeníme.
Popletené piesne
všetky ročníky (ZUŠ)
Počet hráčov: skupinky s minimálne dvoma hráčmi
Pomôcky: lístočky s notovými ukážkami, pero, notový papier
Rozvíjame: rytmus, kolektívna súhra, hudobnú predstavivosť, hudobnú pamäť, inštrumentáciu a hra z listu, komunikáciu a kontakt v triede
Podporujúce činnosti: vokálno-intonačné, rytmické, inštrumentálne a tvorivé činnosti
Pravidlá: Žiakov rozdelíme na skupiny a rozdáme im lístočky, na ktorých sú ukážky rôznych ľudových a detských piesni. Piesne sú však poprehadzované - môže byť zmenená nota - melodická a rytmická zmena, prehodené takty, alebo značná časť piesne. Dokonca sa v jednej ukážke môžu objaviť aj dve rôzne piesne. Úlohou žiakov je odhaliť zmenu a opraviť ju, prípadne uhádnuť názov piesne. Druhá verzia hry je tvorivo doplniť noty do piesne podľa vlastnej intuície a fantázie. Aktivita je vhodná aj pre individuálnu organizačnú formu.
Televízor
všetky ročníky (ZUŠ) všetky ročníky (ZŠ)
Počet hráčov: tri skupinky s dvoma hráčmi
Pomôcky: rôzne rytmické a melodické nástroje, vyrobený alebo starý ovládač k televízii,
Rozvíjame: dramatizáciu, tvorivosť, inštrumentáciu, kolektívna súhra, hudobnú predstavivosť, komunikáciu a kontakt v triede, vnímanie priestoru a partnera v ňom, rozprávanie "zmyslami", partnerský a skupinový kontakt
Podporujúce činnosti: pohybové, dramatické, inštrumentálne, vokálno-intonačné,
Pravidlá: Dvaja hráči sa dohodnú na spoločnej téme, ktorú budú rozvíjať pohybom. Ďalší dvaja si určia, ktorej postave prepožičajú svoj hlas - budú ich dabovať napriek tomu, že nevedia, na akej téme sa dohodla prvá dvojica. Tretia dvojica bude vytvárať hudbu do filmu. Podľa pocitov a diania v televízore i dabingu budú prispôsobovať hru na nástrojoch. Ostatní žiaci sú televízni diváci. Ak sa divákom bude žiadať, môžu si televízor stíšiť, dať hlasnejšie, prepnúť kanál (napríklad na koncert alebo operu), čomu sa musí prispôsobiť dabing i filmová hudba.
Stretnutie dvoch kamarátov
Ročník: všetky ročníky (ZUŠ) všetky ročníky (ZŠ)
Počet hráčov: dve skupinky s dvoma hráčmi
Pomôcky: rôzne rytmické a melodické nástroje, zvukovú ukážku Camille Saint-Saëns - Danse Macabre (Tanec kostlivcov)
Rozvíjame: dramatizáciu, pohybovú fantáziu, tvorivosť, inštrumentáciu, kolektívna súhra, hudobnú predstavivosť, komunikáciu a kontakt v triede, vnímanie priestoru a partnera v ňom, rozprávanie "zmyslami", partnerský a skupinový kontakt
Podporujúce činnosti: pohybové, dramatické, inštrumentálne,
Pravidlá:
Vyberieme dvoch žiakov, ktorí budú pohybom a dramatizáciou vyjadrovať
hovorený príbeh a ďalších dvoch, ktorí budú dotvárať k postavám
zvukové efekty. Príbeh môže znieť napríklad takto: Veľký
obor šiel veľkými a hlučnými krokmi na kraj lesa (kroky môžu byť napodobňované
na bubne). Z okna malého domčeka naň vyzeral jeho kamarát trpaslík. Vybehol
malými a tichými krôčikmi naproti obrovi (znázornené napríklad na zvonkohre).
Obaja mali zo stretnutia veľkú radosť (znejú oba nástroje). Obor si veselo
niekoľkokrát poskočil. Trpaslík si zatancoval tichý tanec. A šli spolu na
výlet. Obor hlučnými krokmi, trpaslík potichu..... žiaci príbeh dotvárajú
ďalej, neskôr sa skupiny vymenia novými hráčmi.
Dielo-skladateľ
Ročník: od štvrtého ročníka (ZUŠ), ročníky druhého stupňa (ZŠ)
Počet hráčov: minimálne dvaja
Pomôcky: bez pomôcok
Rozvíjame: kolektívna súhra, zdravá súťaživosť, komunikáciu a kontakt v triede, poznatky o skladateľoch a ich tvorbe z hudobnej náuky,
Pravidlá: Žiaci sedia v kruhu. Vyberieme jedného žiaka, ktorý sa postaví do kruhu. Povie meno hudobného skladateľa, o ktorom sa už učili a žiaci ho poznajú a ukáže na kohokoľvek zo žiakov. Vybraný žiak musí rýchlo povedať názov aspoň jedného skomponovaného diela. Ak sa meno skladateľa bude v hre opakovať, iný žiak musí povedať rýchlo iné dielo. Kto neodpovie alebo odpovie neskoro, z hry vypadáva. Vyhráva žiak, ktorý si pamätá najviac diel od určovaných skladateľov.
Hra s intonáciou
Ročník: všetky ročníky (ZUŠ) všetky ročníky (ZŠ)

Počet hráčov: jeden a viac
Pomôcky: Úryvok textu alebo piesne
Rozvíjame: dramatizáciu, empatiu, intonáciu reči a spevu, tvorivosť, hudobnú predstavivosť,
Podporujúce činnosti: vokálno-intonačné,
Pravidlá: Všetci žiaci dostanú rovnaký text. Môže to byť báseň alebo úryvok z prečítaného diela. Prípadne môžu dostať text všetkým známej ľudovej piesne. Každý žiak má v lístočku uvedené, akým spôsobom ho má prečítať alebo zaspievať, napríklad smutne, veselo, bláznivo, dychtivo, nahnevane, záhadne a podobne. Po vystriedaní a zobrazení emócii sa môžeme pokúsiť so žiakmi vytvoriť ďalšie možnosti, ako by sa dal text interpretovať. Najlepšieho žiaka oceníme.
Keď sa nota opakuje
Ročník: od prvého ročníka (ZUŠ)
Počet hráčov: jeden a viac
Pomôcky: notový papier, ceruzka, melodické hudobné nástroje,
Rozvíjame: hudobnú tvorivosť, hudobnú predstavivosť, cit pre harmóniu, spontánnosť, inštrumentáciu, hra z listu,
Podporujúce činnosti: hudobno-tvorivé, inštrumentálne, rytmické,
Pravidlá: Hra je zameraná na tvorivosť žiakov. Ich úlohou je vymyslieť pieseň alebo krátku skladbičku, v ktorej sa každý takt začína na tú istú notu. Napríklad notu c1. Je potrebné dohodnúť sa, z koľkých taktov sa má pieseň skladať (napríklad osem). Metrum a tóninu si vyberie každý žiak sám. Na konci hodiny každý žiak predstaví svoje hudobné dielko hrou na melodickom nástroji.
Popletené piesne
Ročník: od tretieho ročníka (ZUŠ) ročníky druhého stupňa (ZŠ)
Počet hráčov: jeden a viac
Pomôcky: Úryvok textu alebo piesne, melodické hudobné nástroje
Rozvíjame: intonáciu, tvorivosť, hudobnú predstavivosť, schopnosť varírovať, cit pre harmóniu, spontánnosť, inštrumentácia, hra z listu,
Podporujúce činnosti: vokálno-intonačné, inštrumentálne, rytmické
Pravidlá: Učiteľ rozdá žiakom notové ukážky známych ľudových a detských piesní, ktoré nie sú dlhé. Úlohou žiakov je pokúsiť sa vytvoriť úplne iný záver piesne, prípadne meniť durový charakter na molový a opačne. Napríklad piesne Pec nám spadla, Z brezového dreva a podobne (na základnej škole sa len pokúsiť intonovať spevom). V závere hry alebo hodiny každý žiak zaspieva alebo zahrá na nástroji vlastný výtvor.
Príbeh zo zvukov
Ročník: od prvého ročníka (ZUŠ) ročníky druhého stupňa (ZŠ)

Počet hráčov: jeden a viac
Pomôcky: predmety na vytváranie rôznych zvukov, pero, papier
Rozvíjame: hudobnú predstavivosť, zmysel pre rozlišovanie hudobných a nehudobných zvukov, zdravú súťaživosť,
Podporujúce činnosti: relaxačné, tvorivé
Pravidlá: Žiaci sa usadia, zavrú oči a počúvajú zvuky, ktoré učiteľ vytvára s predmetmi v triede, prípadne kombináciou so zvukmi, ktoré počuť z blízkeho okolia triedy a školy (klopanie na dvere, trúbenie auta, výkriky detí, otváranie okna a podobne). Medzi jednotlivými zvukmi je krátka pauza, aby mali možnosť žiaci zvuk zažiť a zaznačiť si názvy zvukov na papier. Z krátkych zaznamenaných slov a slovných spojení potom žiaci vytvárajú vety a tie skladajú do príbehu. Hru je možné hrať v každej organizačnej forme.
Slovensko v piesňach
Ročník: od prvého ročníka (ZUŠ) ročníky druhého stupňa (ZŠ)

Počet hráčov: jeden a viac
Pomôcky: obrázok mapy, Encyklopédia Slovenska alebo mapa Slovenska (prípadne internet), pero, hudobný melodický nástroj
Rozvíjame: hudobnú pamäť, hudobnú predstavivosť, zdravú súťaživosť
Podporujúce činnosti: vokálno-intonačné
Pravidlá: Učiteľ rozdá žiakom znázornenú mapu Slovenska, ktorá je úplne čistá. Úlohou žiakov je vyznačiť na mape mestá, obce, hrady alebo pamiatky, ktoré sa spomínajú v ľudových piesňach (Išeu Macek do Mauacek; A okolo Levoči; Ej, zalužicki poľo, Haja, haja a podobne). Vyhráva ten žiak, ktorý si spomenie na najviac piesní. Na hodine si niektoré z nich môžeme zaspievať.